Marine Fendering

U bent hier

Yokohama blog test

 

Uw Pneumatic fender leverancier

Waarom wij uw Pneumatic fender leverancier moeten worden? Pneumatic fenders of Yokohama fenders zijn feitelijk beide namen voor hetzelfde product. Pneumatic fenders zijn rubber fenders die met lucht zijn gevuld (vandaar de naam pneumatische fenders). Dit type rubber fender werd voor het eerst in 1958 ontwikkeld door de firma Yokohama. Sindsdien is het een veel gebruikte fender in de scheepvaart, en in havens.

Yokohama type fenders worden zowel in (zee-)havens voor het aanmeren van schepen gebruikt als ook op schepen zelf. Op schepen worden de fenders vaak gebruikt als fendering in situaties waarbij schepen (zoals bijvoorbeeld een bunkerboot) langszij komen om lading van het ene naar het andere schip over te laden. Daarnaast worden pneumatische fenders ook vaak toegepast bij off-shoreprojecten of in de baggerindustrie.

Doordat pneumatic feders met lucht zijn gevuld blijven de fenders drijven, net als foam of schuimgevulde fenders . Er zijn echter ook verschillen tussen beide type fenders. Lees hiervoor ook; wat zijn de verschillen tussen pneumatic (yokohama type) fenders en foamfenders

Pneumatic fenders »

Pneumatic fender

Wat zijn de verschillen?

Pneumatic fenders zijn net als een schuim gevulde- of foamfenders beide drijvende fenders. Toch zijn er ook verschillen tussen beide type fenders.

Pneumatic fenders zijn luchtgevulde rubber fenders bestaande uit een slijtvaste rubber buitenlaag met een versterking die vervolgens met lucht wordt gevuld . Bij een beschadiging van het rubber van de fender kan de fender leeglopen waardoor de fender haar functie kan verliezen. Foam fenders zijn gemaakt van een schuimkern met daarom heen een flexibele en slijtvaste laag van Polyurethaan met een weefselversterking. Foam fenders zullen bij een beschadiging van de Polyurethaan coating niet leeg lopen en hun functie blijven behouden.

Ook in de perfomance van Yokohama type fenders en foamfenders zitten enige verschillen. Omdat de lucht in een pneumatic fender vrij kan bewegen zal bij impact van de fender on een hoek bij de pneumatisc fender de energie opname geleidelijk verdeeld blijvend. Bij een foam fender of vaste rubber fenders zal de ‘load distrubtion’ daarentegen niet overal op de scheepswand hetzelfde zijn.

Doordat de pneumatic fenders (Yokohama fenders) in werking luchtgevuld zijn, kunnen zij voor (tijdelijk) transport ook in niet opgeblazen toestand vervoerd worden. Het voordeel is dat de fenders dan minder ruimte bij transport innemen. Bij langdurige opslag is het echter beter dat de fenders (deels) met lucht gevuld te worden om te zorgen dat het rubber in de meest optimale toestand blijft. Voor meer informatie hierover zie ook: ‘Hoe kunnen pneumatic fenders het beste worden opgeslagen en worden verplaatst?’

 
Pneumatic fender

Over Fendertec

FenderTec heeft meer dan 50 jaar ervaring in het produceren van diverse technische rubberproducten. Wij zijn gespecialiseerd in de productie van rubber fenders en stootprofielen voor de bescherming van kades, steigers, pontons, laadperrons, sleepboten, werkboten en andere vaartuigen.

FenderTec biedt standaard rubber fenders en stootprofielen geproduceerd uit de beste kwaliteit rubber. Ook op maat gemaakte producten kunnen geleverd worden volgens de eisen van de klant. Alle rubber fenders kunnen voorzien worden van bevestigingsgaten, op de gewenste lengte worden gezaagd en de uiteinden voorzien van een afgeschuinde zijde. Ook kunnen de rubber fenders gevulkaniseerd in een door de klant gewenste radius geproduceerd worden, waardoor de fender bijvoorbeeld prima rond de boeg of achtersteven van een schip is aan te brengen. Met de uitgebreide productie-en servicefaciliteiten in Europa, kan FenderTec kwalitatief interessante oplossingen bieden met korte levertijden.

Meer informatie over Fendertec »